Programma verbetering basisvaardigheden 2024-2027
Te veel leerlingen verlaten de basisschool zonder goede beheersing van taal, rekenen, digitale geletterdheid en burgerschap.
De overheid probeert daarom sinds 2022 met het Masterplan Basisvaardigheden de ontwikkeling van deze vaardigheden te verbeteren. Het plan bestaat uit een subsidie voor drie jaar. Het CLV heeft in 2024 met succes een aanvraag gedaan. Wij maken nu een plan voor de periode 2024-2027.
Met deze subsidie gaan wij vooral in klas 1, 2 en 3 een aantal maatregelen treffen die internationaal als succesvol worden gezien. Bijvoorbeeld:
- Een of twee keer per jaar meten wat het niveau van begrijpend lezen, taalverzorging en woordenschat is van elke leerling in de onderbouw. Daarvoor bestaan nauwkeurige normen, de zogenaamde referentieniveaus.
- Extra oefenen en begeleiden van leerlingen bij het maken van meer ‘tekst-kilometers’.
- Activiteiten in en buiten de klas om leerlingen meer te laten lezen.
- Zorgen dat elke leerling de vier rekendomeinen beheerst (getallen, verhoudingen, meten, verbanden). Met digitale oefenprogramma’s trainen we leerlingen die dit nog niet voldoende beheersen.
- Zorgen dat alle leerlingen kunnen omgaan met digitale technologie. Niet alleen het bedienen van programma’s, maar ook het vinden, beoordelen en verwerken van informatie. Daar hoort ook bij het zinvol gebruik van generatieve programma’s als ChatGPT.
- Leerlingen vertrouwd maken met burgerschapsvaardigheden, bijvoorbeeld vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip voor anderen en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie. Dit gebeurt al in vakken, projecten en activiteiten. We proberen leerlingen deze verbanden te laten zien.
Het inbedden van zo’n actieplan in het normale schoolprogramma kost tijd en menskracht. Die uitdaging gaan wij graag aan!
Ronald Doornekamp
directeur onderwijs